Alcatraz - Reisverslag uit Alcatraz, Verenigde Staten van Familie Jonker - WaarBenJij.nu Alcatraz - Reisverslag uit Alcatraz, Verenigde Staten van Familie Jonker - WaarBenJij.nu

Alcatraz

Door: Jonker family

Blijf op de hoogte en volg Familie

13 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Alcatraz

Zaterdag 13 augustus

We hebben gisteren gezien dat er onderhoud is aan de BART en zagen ook dat je voor 20 dollar kunt parkeren aan de pier. We kiezen er dus voor om vandaag met de camper te rijden. Tot aan de pier gaat dat best vrij vlot maar op zaterdag is het natuurlijk weer drukker en de parking die we gisteren zagen is nu vol. We kiezen er voor om door te rijden richting Golden Gate brug en vinden een parking bij de jachthaven. Het was nog het plan om fietsen te huren maar dat zit nu net niet op die locatie. Dan maar met de auto over de brug en naar een uitzichtspunt aan de overkant. De pijler aan de ‘overkant’ is inmiddels uit de mist en al file rijdend gaan we over de brug. Redelijk vlot weer terug naar de overkant en parkeren de camper weer aan de waterkant waar we uit de wind tegen de camper aan prima in het zonnetje kunnen zitten. We rusten hier even heerlijk uit en maken plannen voor de rest van de middag. We besluiten lopend richting de rederij voor Alcatraz te gaan en onderweg wat te eten. We eten bij de volgende keten die nog op ons lijstje stond ‘Jack in the box’. De hamburger smaakt hier weer prima en deze keten komt hoog in onze ranglijst te staan.

We sluiten aan in de wachtrij voor de boot naar Alcatraz. De kaartjes hiervoor hebben we al een tijd terug vanuit Nederland besteld en dat is maar goed ook want alle vaarten voor vandaag waren verder uitverkocht. Het is een kort boottochtje en eenmaal op het eiland worden we opgevangen door een gids. Op dat moment kun je SF al bijna niet meer zien liggen vanwege de continue mist / laaghangende bewolking die SF zo kenmerkt. De gids vertelt dat dit vooral het geval is in de zomermaanden en dat August ook wel Fogust wordt genoemd. Op de weg naar boven vertelt hij allerlei details over Alcatraz en begeleidt ons tot aan de ingang van de gevangenis. Daar krijg je een kastje met koptelefoon en kun je zelf de wandeling door het complex maken aan de hand van het verhaal wat je hoort. Alcatraz is zo omgeven met mythische verhalen en figuren (Al Capone) dat het weer heel bijzonder voelt om hier rond te lopen. Halverwege moet je even naar buiten om het huis van de directeur te bekijken en het ‘uitzicht’ op SF. Er waaien inmiddels flarden mist rond het eiland en SF is niet meer te zien maar de mist draagt wel bij aan het ‘spooky’ gevoel. Om een bepaalde tijd is er een demonstratie van het sluiten van de celdeuren. De gids doet het verschillende keren en vraagt ons de laatste keer om het te ervaren met onze ogen dicht en ons te verbeelden of we in 1950 zijn en voor een tijdje opgesloten worden. Hij dankt voor onze aandacht waarna we ‘vrij’ zijn om te gaan.

We wandelen terug naar onze camper via Fisherman’s Warf waar we nog een kop (Peet’s) koffie en choco nemen bij Boudin. Dit is een grote franse bakkerij waar we ook gelijk een sourdough (zuurdesem) brood meenemen voor morgenochtend. Half uurtje terug rijden naar de camping waar we tegen middernacht ons bed opzoeken.

Zondag 14 augustus

Na weer de nodige gallons benzine aangevuld te hebben gaan we vandaag San Francisco verlaten om Highway 1 South op te zoeken. Dit is de kustweg die ons in etappes terug gaat brengen naar Los Angeles. Het is werkelijk een prachtige weg en omdat we de goede kant op rijden zien we rechts naast ons de Pacific, stranden en surfers. Heel toepasselijk komt in onze playlist ‘Oceans’ voorbij. We maken de nodige fotostops en rijden door tot aan Monterey waar we een lunchstop maken. Gelukkig neemt de temperatuur weer lekker toe naarmate we verder naar beneden afzakken. We lopen naar de haven om wederom een leuke pier af te wandelen. We horen onder de pier het geluid van zeeleeuwen maar zien ze niet direct. In de zee dobberen er wel weer een paar. Wanneer we aan het eind van de pier komen zitten er een paar op de boeien en een strookje land verderop. We kunnen nu onder de pier kijken door wat toeren uit te halen en zitten op misschien 2 meter afstand van de zeeleeuwen die op de onderste balken van de pier liggen te zonnebakken. Milkshake en McFlurry bij de Mac en weer op pad richting Carmel en de Big Sur waar we een camping op het oog hebben.

We rijden over een reeks mooie viaducten die prachtig uitzicht geven op de zee en de rotsen om ons heen. We zien ook een bord staan ‘Road Closed 6 miles ahead’ maar geven natuurlijk gewoon gas alsof we niets gezien hebben. Afijn 6 miles verder….politie blokkade van de éénbaansweg en we kunnen dus niet verder. Highway 1 blijkt naar schatting de komende 10 uur dicht te zijn omdat bosbranden vanuit het binnenland de kust bereikt hebben. De situatie is gevaarlijk geworden door de branden maar ook de combinatie van rook en mist waardoor het zicht zeer beperkt is en geloof me op deze kustweg met z’n slingerwegen en het veelvuldig ontbreken van vangrails wil je dan niet rijden. We mogen de camper bij de blokkade parkeren en 10 uur wachten (overnachten) of omkeren en meer via het binnenland onze weg vervolgen. We kiezen voor het laatste en rijden ook nog wat langer door dan normaal en mikken op een camping in Santa Margarita zodat we wat schade inhalen en morgen wat minder ver hoeven te rijden. We bereiken de camping in het donker maar gelukkig is er een ‘nacht’registratie en uiteindelijk nog iemand die ons naar onze plek wijst. Erica heeft nog fut om pasta klaar te maken waarna we om 21.45 uur aan tafel zitten.

• 15 Augustus 2016 - 19:45

Jacqueline:

Het is zooo leuk om jullie verhalen te volgen! Ik kijk steeds uit naar de update, alsof ik een serie volg :-)

• 15 Augustus 2016 - 20:08

Familie Jonker:

Leuk om jullie reacties te lezen. Blijven vandaag nog even hangen op deze camping en gaan na de lunch op pad naar onze camping om twee dagen pretparken te doen en dan zit het er al bijna weer op. Peter, Erica, Niels en Bente.